Ако желаете и вашата статия да се появи тук,моля пишете ни: streetracebg@abv.bg

петък, май 27, 2011

Какво е драг рейсинг и какво представляват драг състезанията?



Това е състезание между два автомобила (мотори и др.), със старт от спряло положение, на определена дистанция. Победител е този, който пръв пресече финала.
Приемат се като стандарт две основни дължини на трасето - 1/4 миля и 1/8 миля. Съответно 402,33 и 201,16 метра. По-масови са състезанията на 1/4 миля.
Участниците в състезанието стартират с помощта на специална апаратура и светофар, наричан “коледно дърво”. Наименованието му произхожда от факта, че на него има няколко лампи с различни цветове.
Коледното дърво има по 7 лампи от двете си страни, като всеки участник следи своите. Най-отгоре са две бели, под тях 3 жълти, следва зелена, и най-отдолу - червена.
Начин на стартиране:
На старт линията са монтирани 2 фотоклетки. Когато участникът пресече с гумите си лъча на първата, светва най-горната лампа на светофара. Той трябва да придвижи автомобила си малко напред, за да пресече и втората. Тогава светва и втората бяла лампа на светофара. Това означава, че този участник е готов за старт. Същото се прави и от другия състезател, и когато и двете лампи на двамата участника светят, светофара може да бъде пуснат. Следва последователно светване на трите жълти светлини и веднага след това - зелена. Тогава колите стартират. Ако случайно след старта светне червена лампа, значи е имало фалстарт (някой е тръгнал преди зелената светлина). В такъв случай старта се повтаря или участника, направил фалстарт отпада (зависи от регламента).
Състезателното трасе е разделено на два коридора, които са независими един от друг за различните измервания, които се правят.
При тези състезания има възможност за измерване на няколко различни показатели - време за изминаване на 1/4 миля, време за изминаване на първите 60 фута (18,28м.), време за реакция и терминална скорост. Ще обясним какво означава всяко едно от тях и какви изводи могат да се направят според данните.
Време за изминаване на 1/4 миля (402,33м.) - тук е ясно, че колкото по-добро е времето, толкова по-бърз е автомобила. Това е и целта на всеки състезател.
Време за изминаване на първите 60 фута (18,28м.) - според този показател всеки състезател може да си направи изводи колко добър е бил старта му. В този вид състезания, старта е може би най-важния фактор за добро време на финала.

Време за реакция
 - времето което изминава от момента на светване на зелената светлина на коледното дърво, до стартирането на автомобила. По време на състезание времето за реакция е много важен фактор, за да победите. Защото може да имате по-бърз автомобил от конкурента си, но ако се забавите прекалено много на старта, това може да ви коства победата.
Терминална скорост - това е скоростта, с която преминавате финалната линия. Тя се измерва с помощта на фотоклетки, които са поставени на около 20м. преди финала. Терминалната скорост също е много важен и показателен фактор в драг рейсинга.
Драг рейсинг състезания:
Участниците в драг рейсинг състезания се разделят в няколко различни класа. Това се прави с цел да бъдат поставени в равни условия. Критериите за разделение на класовете са различни, но най-често те са според обема на двигателя, наличието на турбо, конструкцията на автомобила или използването на нитро системи.
В драг рейсинг шампионата на България за 2011г., класовете са както следва:
Клас “А”
- клас за автомобили с атмосферни двигатели до 2000 куб.см. включително
- без нитро, без участието на изцяло или частично тръбни конструкции
Клас “В”
- клас за автомобили с атмосферни двигатели от 2001 куб.см до 3500куб.см. и такива с принудително пълнене до 1850 куб.см. включително.
- разрешено е участието на частично тръбни конструкции (след одобрение от техническа комисия)
- разрешено е използването на нитро системи
Клас “С”
- няма ограничение за кубатура на двигателя
- разрешено е използването на нитро системи
- разрешено е участието на частично или изцяло тръбни конструкции
Клас “Престиж”
- клас за спортни серийни, немодифицирани автомобили (допустимите промени са само чип и генерация)
Клас “Стрийт”
- клас за модифицирани автомобили, годни да се движат по улиците
- наличието на интериор, брони, стъкла(оригинални), врати и капаци е задължително
- без нитро системи
Клас "Дизел"
- Модифицирани коли работещи на дизелово гориво
Техники и стратегии в драг рейсинг състезанията:
Много конски сили е първото нещо :) Но всяко повишаване на мощността трябва да бъде съобразено с изискванията и рестрикциите на класа, в който се състезавате.
Ниско тегло на автомобила. Това е една от особеностите на автомобилите, които участват в тези състезания - те са леки и мощни. По този начин се постига по-добро съотношение мощност/тегло, което пък означава по-добро ускорение.
Използване на сликове - това са гладки и меки гуми, които имат много по-добро сцепление с настилката на пистата. Задължително условие за много мощните автомобили, които ако са с обикновени гуми ще буксуват много и няма да направят добър старт.
Принудително вкарване на повече въздух в мотора, чрез използването на турбо, чарджър или нитро система.
Специално гориво като високооктанов бензин, метанол, добавки и други.
Бърнаут преди старта. Много състезатели използват момента преди старта да намокрят гумите си и след това да направят бърнаут. По този начин те се загряват и значително се увеличава сцелпението, което пък им гарантира добър старт.
Превключане на скоростите. Много е важно да знаете точно кога трябва да преминете на следваща предавка по време на състезание. Този момент е различен за всеки автомобил, което означава, че трябва да знаете точно на какви обороти е най-добре да превключите. Както знаем мощността расте с оборотите, но идва един момент, в който започва да пада. За целта най-добре е да разполагате с графики от измервания на автомобила ви на дино-стенд.
Пазете автомобила си. Ако по време на някой старт имате солидна преднина пред конкурента си и сте убеден, че ще победите, няма нужда да давате пълна газ до края на трасето. Освен ако не се борите за рекорд, разбира се. По този начин не рискувате нежелана и непредвидена повреда в автомобила.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Възникна грешка в тази притурка